Kuorojen sota

Helsingin Musiikkitalo päätti syksyllä perustaa orkesterien konserteissa avustavan sinfoniakuoron. Kuoroon on hakenut yli kolme ja puolisataa laulajaa.

“Odotan kuorolta monenlaista taipuisuutta ja joustavuutta niin äänenmuodostuksen, äänenvärin kuin liikkuvuudenkin kannalta”, kiteyttää uutta keikkainstrumenttiaan jo odotteleva RSO:n tuleva ylikapellimestari Hannu Lintu.

Kuoro tulee toimimaan projektiluonteisesti. Ensimmäisellä toimintakaudellaan sen on määrä avustaa neljässä sinfoniakonsertissa. Muun muassa Birminghamissa ja Turussa ei-ammattimaisten kuorojen kanssa isoja teoksia johtanut Lintu luottaa Musiikkitalon kuoron taitotasoon.

“Oman kuoron perustaminen oli Musiikkitalolle logistisesti järkevämpi ratkaisu kuin mitä olisi ollut yksittäisten kuorojen värvääminen tiettyihin teoksiin ja jokaisen konsertin erillistreenien säätäminen näiden kuorojen omien kulkemisten mukaan”, Lintu sanoo.

Suomen ainoa kokopäivätoiminen ammattilaulajista koostuva kuoro on Suomen Kansallisoopperan kuoro. Sibelius-Akatemialla on lisäksi johtajiksi opiskeleville käytössä ammattilaulajista koostuva vokaaliyhtye, joka esiintyy lähinnä opiskelijoiden tutkintokonserteissa.

Teatterit kokoavat useimmiten musikaaleihin ja operetteihin produktiokohtaisesti kuoron, jonka laulajille maksetaan esiintymispalkkiot.

Musiikin ammattilaiset eivät suhtaudu uuteen kuoroon yksinomaan riemumielellä. Kuoromestari, lehtori Tapani Länsiö on julistanut kuorolaisten olevan mukana puhtaasti harrastuksen ilosta, ja hänenkin palkkionsa maksetaan Sibelius-Akatemian viranhoitomomentilta.

Kuorolaulajien oletetaan tekevän ilmaiseksi sen, mistä soittajille maksetaan ainakin keikkapalkkiot ja päätoimisille orkesterimuusikoille tietysti säännöllinen palkka. Erityisen happamia olivat harrastajakuorojen johtajat, jotka ovat pelänneet ammattinsa arvostuksen laskevan ja jopa palkanmaksuperusteiden olevan vaarassa.

“Toivottavasti uusi kuoro saa Musiikkitalolta muutakin kuin nimensä. Lisääkö tämä mainostettu ilmaisuus kuoromusiikin arvostusta”, kyselee Kansallisoopperan kuoropäällikkö ja aktiivinen kuoroharrastaja Mikko Hannuksela.

“Kyllä ammattilaiselle pitää maksaa tehdystä työstä. Musiikkitaloon kootaan amatöörikuoro, joka harjoittelee periodiluonteisesti ja jonka jäsenyys ei maksa mitään! Birminghamin orkesterin kuorossa palkattomuus on käännetty muotoon, että jäsenyys ei maksa”, Hannuksela vertailee.

Lue lisää Fifistä.

Mikko-Oskari Koski

Kommentoi Facebookissa
Provinssirock 2018
Helsinki liikkuu