splash_image.jpg

Kotka in transito

Voiman kuvaaja kiipesi puuhun & dokumentoi talouselämän kiertokulun kotkalaisella autokentällä.

Kotkalainen teollisuusmaisema oli 1800-luvun alusta 1900-luvun lopulle kosteikkoa ja alueella sijainneiden lukuisten höyrysahojen edustat täynnä Kymijokea pitkin uitettua tukkipuuta. Autotieverkoston kehityttyä saivat 160 vuotta kestänyt kuljetustapa ja jätkäkulttuuri väistyä, ja sittemmin maiseman on vallannut toisenlainen uitto.

Aukeaman panoraamakuvat on otettu samaisesta männystä elokuussa vuosina 2009 ja 2010. Kuvissa on Kotkan Hietasen sataman  autotransitoterminaali, johon mahtuu parhaimmillaan 40 000 autoa. Pääosin kiinalaiset, korealaiset ja japanilaiset tuliterät autot saapuvat autolautoilla Kotkaan, välivarastoidaan ja toimitetaan rekoilla eteenpäin Venäjän markkinoille. 100 hehtaaria laaja autokenttä valmistui pikapikaan vuonna 2003 transito- eli kauttakulkuliikenteen räjähdysmäisen kasvun tarpeisiin käytetyistä autonrenkaista, kumirouheesta ja täytemaasta.

Vuonna 2008 maailma elää vielä äärettömältä tuntuvaa nousua ja Hietanen ennätysvuottaan massiivisella 4,4 miljoonalla läpirahdatulla kulkuneuvolla. Taustalla oleva Alvar Aallon suunnittelema Stora Enson Sunilan tehdas pumppaa markkinoille selluloosaa. Enteitäkin tulevasta on jo ilmassa, mutta kukaan ei osaa aavistaa sen mittakaavaa.

Ylemmässä vuoden 2009 kuvassa maailma on pysähtynyt. Maailmantalous on päreinä, Stora Enso satsaa mieluummin Etelä-Amerikan puuplantaaseihin, Sunilan tehdas on pysäytetty ja sen työntekijät irtisanottu. Venäjän autokauppa on sukeltanut pohjamutiin ja autotehtaiden omistuksessa olevat autot jämähtäneet paikoilleen. Markkinat eivät toimi, tavara ei liiku, ja uudenkarheat menopelit ovat vaarassa hapettua kiinni asfalttiin.

Tämän vuoden elokuussa Stora Enso hämmentää jälleen kotkalaista teollisuusduunaria jatkamalla tehtaansa toimintaa ”toistaiseksi”. Stora Enson tiedottaja vastaa kyselyyni tulevaisuudesta, että ”tehtaan tilannetta seurataan ja arvioidaan vallitsevan markkinatilanteen mukaan”.

Hietasen jättimäinen tukkisuma, kymmenettuhannet kentälle jääneet autot, on vähitellen saatu uitettua markkinoille. Kotkan autotransitoliikenne on arvioiden mukaan romahtamassa kahteen prosenttiin ennätysvuoden 2008 luvuista.

Suomen autokaupoissa potkitaan kuulemma taas hanakasti renkaita. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan autokauppa käy nyt kuumana, ja kasvua on 40 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Optimistit povaavat pahimman olevan ohi maailmantaloudessa, pessimistit tähyilevät seuraavaa aallonpohjaa. Kotkalaisen sielunmaiseman maalarin Juha Vainion sanat ovat saaneet joka tapauksessa uuden merkityksen: ”Kotkan poikii, ilman siipii, maailman myrskyt keinuttaa

Klaus Welp

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu