Kognitiivinen myopia

Lomani on alkanut kuukautta tavallista aikaisemmin, koska Voimakin downshiftaa ensimmäistä kertaa.

Istun lentokoneessa ja etsin pakonomaisesti luettavaa, johon uppoutua siihen asti, että ollaan varmasti riittävän korkealla. Käsiini osuu Finnairin Blue Wings -lehti, joka näyttää olevan kestävän kehityksen ystävä. Lehden välissä on mainosliite CSR 2012, jonka kannessa ruokajätti Kesko nimetään sadan kestävimmän yrityksen joukkoon maailmassa.

CSR tarkoittaa corporate social responsibilityä, yritysten yhteiskuntavastuuta.

”Ennen Corporate Social Responsibility (CSR) katsottiin maineen ja riskinhallinnan välineeksi. Nykyään CSR tunnustetaan sosiaalisen innovaation ja pitkäaikaisen arvon luomisen tärkeäksi veturiksi”, mainosliitteen päätoimittaja kirjoittaa.

Liitteessä kerrotaan Nokian Bridge-ohjelmasta, jolla vanhoista työntekijöistä päästään eettisesti eroon. Keskolle CSR taas tarkoittaa reilun kaupan ruusuja, Viking Linelle maakaasulla toimivaa laivaa, joka vähentää hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia. Ydinenergiayhtiö Fortum hehkuttaa aurinkoenergiaa, turveyhtiö Vapo puhuu vesiensuojelusta ja UPM ecodesignista.

Saavun Brysseliin, jossa minua odottaa hotelli Silken Berlaymont Bryssel. Se sijaitsee aivan EU-komission viereisessä korttelissa. Hotelli maksaa yli 300 euroa yö, aamiaisella juotavaksi saa kahvien ja smoothien lisäksi ehtaa samppanjaa.

Minun viuluni maksaa EU-komissio, joka lennättää minut Brysseliin tutustumaan uuteen kestävän kehityksen raporttiin. Lentoni Brysseliin tuottaa 860 kiloa hiilidioksidipäästöjä, kertoo www.atmosfair.de.

Hotellin vessassa minua odottaa pahvinen infopyramidi, jossa lukee englanniksi ”Our ecological engagement”.

Hotelli lupaa, että ammeeseen heitetyt pyyhkeet pestään päivittäin, muut vain joka toinen päivä. Näin säästetään vettä. Jätehuolto tehostuu sillä, että roskiin laitetut lehdet laitetaan kierrätykseen. Energiaa säästyy, kun ei pidä ikkunaa auki, jos lämmitys tai ilmastointi on päällä. Ohhoh.

Nyt, tätä kirjoittaessani, istun rahtilaivassa matkalla kohti Travemündeä ja pohdin, kuinka pääsisimme eroon kognitiivisesta myopiasta eli likinäköisyydestä, kuten Maailmanpankin ilmastoasiantuntija Andrew Steer toivoo (s. 9). Rahtilaiva tuottaa murto-osan hiilipäästöjä verrattuna kiireisiin työlentoihin. (Omituisinta hiilijalanjäljen laskemisessa on se, että töistä aiheutuvia kuluja ei useinkaan laskea hiilidioksidipäästöiksi. Eikö juuri ne pitäisi laskea?)

Lomani on alkanut kuukautta tavallista aikaisemmin, koska Voimakin downshiftaa ensimmäistä kertaa.

Voima 5–6 on kaksoisnumero – ja minäkin leikkaan itseltäni yhden kuukauden tulot. Siihen olisi yllättävän monella muullakin varaa.

Samalla puita kaatuu vähemmän, ja mikä tärkeintä, kesä tuntuu pidemmältä. Suurin piirtein sen verran meidän kaikkien pitäisi tinkiä, jotta kulutuksemme olisi tämän planeetan kestorajoilla.

Voimauttavaa kesää kaikille!

Kimmo Jylhämö

Kommentoi Facebookissa
Seurakuntavaalit 2018
Helsinki liikkuu