Julkisuuden tasot

voiman elinkaari | julkisuuden tasot

Kysymys julkisuudesta ja kulttuurilehden asemasta siinä on kiinnostava siksi, että kulttuurilehden ideaaliin kuuluu usein kollektiivinen itseorganisoituminen. Toimitus ja kirjoittajat luovat lehden joka kerta uudelleen omien arvojensa näköiseksi. Usein julkisuus ymmärretään kuitenkin yksitasoisesti valtajulkisuuden instituutioiden maailmana.

Journalistisena mediana Voima on useiden tasojen risteyksessä. Toisaalta Voiman julkisuus kumpuaa kansalaisyhteiskunnan eri tasoilta niin journalistisen sisältönsä kuin mainosmateriaalinsakin näkökulmasta. Toisaalta, arviolta lähes sata tuhatta lukijaa tavoittavana mediana Voima on kiistämättä osa valtajulkisuutta.

Vuodenvaihteessa Teemu Matinpuro jättäytyi pois Voiman toimitusjohtajan tehtävistä voidakseen paremmin keskittyä leipätyöhönsä Suomen Rauhanpuolustajien toiminnanjohtajana. Voiman toimituksen aloitteesta minua pyydettiin Voima Kustannus Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Koen tehtävän haastavaksi ja innostavaksi. Voiman toimitusjohtajan työn ohella tulen jatkamaan Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liiton, Kultti ry:n, toiminnanjohtajana. Kultin 150 jäsenlehteä tarjoavat laajan näkökulman kansalaisyhteiskuntaan siinä missä Voiman sadat avustajat. Samalla ne todistavat julkisuuden eri tasojen olemassaolosta eivätkä ainoastaan mahdollisuudesta katsoa maailmaa toisin silmin.

Organisaationa Voima on toiminut reilun kolmivuotisen historiansa aikana useiden erilaisten ajatusten foorumina. Sillä itsellään ei ole ollut kovin vahvaa ennalta määriteltyä agendaa, vaan se on muodostunut toimijoidensa mukaan. Voima-lehden ja Voima Kustannus Oy:n kehittäminen kohtauspaikkana, uusien ideoiden ja toimintamallien edelläkävijänä, on minusta edelleen tärkein tehtävämme. Voiman lukijoiden ja ilmoittajien palvelemiseksi keskeistä on myös pitää mukana toivon kipinä maailman muuttamisesta kansalaisina ja kuluttajina.

Vuodenvaihteessa myös Voiman toimituksessa on tapahtunut pieniä muutoksia. AD Jesper Vuori lähtee puoleksi vuodeksi kehitysyhteistyöhön Nicaraguaan. Vuoren seuraajaksi lehden uudeksi AD:ksi nimitettiin tammikuun alusta Voiman graafikko Matti Berg. Ilmassa roikkuu myös mahdollisuus, että kustannuspäällikkö Tuomas Rantanen jättää Voiman maaliskuun jälkeen, mikäli hänet valitaan eduskuntaan.

Erilaisia kehittämissuunnitelmia on vireillä koko Voima Kustannus Oy:ssä. Tähän asti kustannusyhtiö on vastannut pääasiassa Voima-lehden julkaisusta ja hallinnosta sekä sen ohella myös eräistä kirjantaittoprojekteista. Voima-lehden osaamisen ja teknisten resurssien hyödyntämiseksi toimintaa aiotaan laajentaa tarjoamalla laadukkaita taittopalveluja myös muille lehdille. Yhteistyö on jo aloitettu Luomu-lehden kanssa.

Kimmo Jylhämö

Kommentoi Facebookissa