Jihad Galleria

Kuvamanipulaatiolla aseeton finniteini muuttuu aate-Ramboksi.

Palestiinan miehityksen vastustajista luullaan usein, että heidän vastarintaansa ohjaa uskonnollinen fundamentalismi.

Kuitenkin aseellisella vastarinnalla ja terroriteoilla on pitkä historia Palestiinassa. Maalliset, nationalistiset ja vasemmistolaiset ryhmät aloittivat ensimmäisenä aseellisen toiminnan Palestiinan vapauttamiseksi.

Islamismi aseellisten ryhmien taustamotiivina on liitetty osaksi keskustelua vasta osana terrorismin vastaista sotaa ja länsimaiden ja islamin vastakkainasettelua.

Jihad ja siihen liittyvä marttyyrikuolema viittaa taisteluun periaatteen tai uskomuksen puolesta.

Palestiinassa marttyyri tarkoittaa ihmistä, joka on kuollut miehityksen seurauksena tai sitä vastustaessaan, oli sitten kyseessä kotiinsa puskutraktorin alle kuollut, armeijan ampuma tai itsensä väkijoukossa räjäyttänyt henkilö.

Aseellinen toiminta saa laajaa tukea ihmisten uskonnollisesta vakaumuksesta tai poliittisesta kannasta riippumatta. Keskustellessa poliitikkojen ja kansalaisaktivistien kanssa käy ilmi, että valtaosa palestiinalaisista kannattaa iskuja sotilaskohteisiin ja siirtokuntiin.

Fatah-puolueen kansanedustaja Muhib Awwad katsoo, että aseellinen vastarinta tulee lisääntymään, mikäli Israel ei täytä velvollisuuksiaan oikeudenmukaisen rauhan saamiseksi alueelle.

”Sana ’rauha’ on sisällötön. Samalla kun rauhanneuvotteluja käydään, Israel esimerkiksi rakentaa lisää siirtokuntia ja apartheidmuuria palestiinalaisalueille”, Awwad kertoo.

Suurin aseellisen vastarinnan yksittäinen toimija onkin maallista Fatah-puoluetta lähellä oleva Al-Aksan marttyyrien prikaatit.

Palestiinalaisalueilla näkee katukuvassa paljon marttyyrijulisteita, jotka ovat militantteja ja maskuliinisia. Julisteilla luodaan kuvaa vahvasta vastarinnasta miehittäjää vastaan.

Kuvat aseistetuista miehistä ovat vaikuttavia, mutta eivät välttämättä paras tapa mobilisoida massoja yhteiseen poliittiseen projektiin.

Myös aseelliseen toimintaan osallistumattomista uhreista saatetaan luoda vapaustaistelijoita kuvankäsittelyn avulla.

Nuoriso-ohjaaja Ismael kertoo, ettei hänen serkkunsa ollut koskaan pitänyt asetta kädessään. Silti Islamilainen jihad -järjestö teki hänestä marttyyrijulisteen manipuloimalla hänen kasvonsa taistelijakuvaan Israelin armeijan (idf) ammuttua hänet.

”Tällainen aseita korostava ulostulo ei tuo esiin perusongelmaa: aseettomia ihmisiä, lapsia, vanhuksia, ammutaan jatkuvasti syyttä”, Ismael toteaa.

Lähes jokaisessa palestiinalaisperheessä on siis marttyyri. Ja koska kaikista marttyyreista luodaan kuva taistelijoina, Israelin armeijan on helpompi väittää iskujensa suuntautuvan aina taistelijoihin eikä siviileihin.

Propagandasodassa palestiinalaiset näyttävät luovuttavan aseensa vapaaehtoisesti niille, jotka haluavat nähdä heidät uskonnollisina fundamentalisteina tai terroristeina eikä legitiimeinä poliittisina toimijoina vaatimassa oikeuksiaan.

Kirjoittajat kiersivät Länsirannalla elokuussa 2007 ja tapasivat poliittisten puolueiden edustajia, kansalaisjärjestöaktiiveja ja osallistuivat International Solidarity Movementin (ISM) toimintaan.

Laura Tuominen & Dan Koivulaakso

Kommentoi Facebookissa
Seurakuntavaalit 2018
Helsinki liikkuu