splash_image.jpg

”Jätkä on niin Abulkasem!”

Invaasio! on tarina monikulttuurisuuteen liittyvistä ongelmista, kuten ennakkoluuloista ja informaation manipuloimisesta.

Näyttelijöitä on vain neljä. Hengästyttävässä rytmissä vaihtuvien tilanteiden keskellä he onnistuvat jatkuvasti omaksumaan uusia hahmoja. He antavat kaikkensa ja heittäytyvät tilanteisiin, joiden äärellä katsoja voi vain ihmetellä näyttelijöiden pokkaa.

He tulevat lähelle, katsovat silmiin puhuessaan. Jotakuta kätellään ja joku kuulee olevansa kaunis, ”tsekkaa mikä mimmi, ihan Abulkasem!”

Abulkasem on nimi, joka kulkee Invaasio!-näytelmän läpi alusta loppuun. Merkityksettömästä nimestä saa alkunsa tapahtumasarja, joka kasvattaa ilmiön suhteettomiin mittoihin. Abulkasem on milloin jonkun alter ego, milloin adjektiivi tai sitten etsitty terroristi. Olennaista on, kuinka se liikkuu vain ihmisten puheissa, mutta koskaan Abulkasem ei kuitenkaan ole mitään konkreettista.

Invaasio! on tarina monikulttuurisuuteen liittyvistä ongelmista, kuten ennakkoluuloista ja informaation manipuloimisesta. Vakavista aiheista huolimatta näytelmä ei sorru surkutteluun, vaan tapahtumia tarkastellaan humoristisesti järjenvastaisiksi venyvien väärinkäsitysten kautta.

Käsikirjoitus on ruotsalaisen Jonas Hassen Khemirin käsialaa, ja se on hänen esikoisnäytelmänsä. Myös hänen aiemmin julkaistut kirjansa ovat käsitelleet monikulttuurisuuteen liittyviä ennakkoluuloja. Khemiri itse on puoliksi ruotsalainen, puoliksi tunisialainen, joten hän tietää, mistä kirjoittaa.

Näytelmän tyyli sanoa asioita käy välillä naiiviksi alleviivaavuudessaan. Suorasukaisuus on kuitenkin myös osa kerronnan viehätystä. Käsikirjoittaja tiedostanee naiiviuden, itsekin ja pölhöt päähenkilöt tuovat särmää ilmaisuun. Khemiri on hauska kirjoittaja, ja kääntäjät sekä näyttelijät ovat istuttaneet dialogin oivallisesti suomalaiseen suuhun sopivaksi puujalkahuumoriksi.

Invaasio! Kansallisteatterin Omapohjassa 19.12 asti.

Anna Kankaanpää

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu