Itseinhoa

Teatterikorkeakoulussa kävi luennoimassa myös toimittaja ja viestintäkouluttaja Marketta Rentola. Kyynisyysasteikolla Rentola päihitti kirkkaasti 7 päivää -lehden Ilkka Janhusen.

Teatterikorkeakoulun Johdatus työelämään -kurssilla kävi luennoimassa myös toimittaja ja viestintäkouluttaja Marketta Rentola. Hän valotti median kalenterisidonnaisuutta. Kyynisyysasteikolla Rentola päihitti kirkkaasti 7 päivää -lehden Ilkka Janhusen.

Rentola kertoi, että uutisaiheet noudattavat kalenterivuoden kiertoa seuraavan kaavan mukaan:

Tammikuussa on pitkä juhlapyhätön kausi eikä maassa yleensä tapahdu mitään. Se on askeettinen ja hiljainen kuukausi medialle. Lehdissä puhutaan paljon terveydestä: erilaisista kunto-ohjelmista, tipattomasta ja sokerittomasta ruokavaliosta. On aiheellista laittaa itsensä kuntoon tammikuussa tai ainakin suunnitella sitä – se on uudelleen syntymisen aikaa.

Kesällä lehdissä kirjoitetaan seksistä. Kesä- ja heinäkuussa lehdet ovat täynnä juttuja seksikkäistä vaatteista ja julkaistaan uutisia seksitutkimuksia, joista saadaan tietää miten paljon eri maiden kansalaiset harrastavat yhdyntää. Kesäromansseja esitellään. Juhannuksen aikoihin saa aina lukea myös makkaratesteistä.

Kun syksy tulee aletaan kirjoittaa eroista. Kesäromanssit ovat ohi syyskuussa. Sitten alkaa kirjoittelu kaamoksesta, pimeydestä, masennuksesta ja työuupumuksesta. Aina jaksetaan myös sinnikkäästi varoitella koululaisista liikenteessä.

Joulun lähestyessä nousevat esiin perhearvot. Ja kun uusi vuosi lähenee, aletaan lehdissä puhua lupauksista. Mediavuosi alkaa olla pulkassa ja tehdään paljon juttuja juhlimisesta. Se jo osaltaan valmistelee tulevan tammikuun terveysintoilua.

Jussi Moilanen

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu