Kirjoittanut Hannele Huhtala

Intian valloitus

Lukuaika: 2 minuuttia

Intian valloitus

Ikea lahjoo Unicefia 48 miljoonalla dollarilla. Yhtiön haaveena on hivuttautua Intiaan YK:n selän takana.

Unicef on saanut ruotsalaiselta huonekalujätti Ikealta 48 miljoonaa dollaria kampanjaan, jolla tuetaan Intian köyhimpiä lapsia. Summa on kaksi promillea Ikean 28,8 miljardin dollarin liikevaihdosta.

Lahjoitus on osa Ikean imagonpuhdistuskampanjaa ja yhtiön yhteiskuntavastuun osoittamista. Kampanja tunnetaan nimellä Ikea Social Iniative. Ikealla ei ole myymälää Intiassa, mutta se työllistää maassa 100 000 henkilöä tuotteiden valmistuksessa.

Ikea haaveilee 20 liikkeen avaamisesta Intiaan, mutta se on toistaiseksi mahdotonta. Yritys moittii Intiaa siitä, ettei maa ole avannut ulkomaisille yrityksille mahdollisuuksia suoriin investointeihin. Ikea väittää, ettei sen olemassaolo Intiassa vaikuttaisi pikkukauppoihin.

Intialainen Rediff-uutissivusto kertoi helmikuussa Technopak-nimisestä jälleenmyyjien kokouksesta, jossa Ikean Staf Lenders puhui Ikean mahdollisuuksista Intiassa.

Lenders on Ikean Intian-valloituksesta vastaava johtaja.

”Intia ei ole vielä valmis isoille jälleenmyyjille, voimme puhua siitä ehkä vuosina 2015–16. En ole tyytyväinen siihen, miten isoja investointeja tehdään näillä markkinoilla tänä päivänä. Haluan nähdä investointien paluun, ja sitä ei tapahdu”, Staf Lenders sanoo.

Hänen mukaansa Intia on puolueellinen paikallisten yritysten hyväksi. Lendersin mukaan suorien ulkomaaninvestointien sääntely ei ole ainoa Intian ongelma. Maasta puuttuu muun muassa työvoimaa ja kunnollinen infrastruktuuri.

Muutamaa päivää myöhemmin Ikea julkisti mittavan tukensa Unicefin kampanjalle Intiassa.

Puolet Ikeassa myytävistä matoista valmistetaan Intiassa. Intiassa tuotetaan myös Ikean tekstiileihin puuvillaa. Näillä aloilla ongelmana on välttää lapsityövoiman käyttöä puuvillaplantaaseilla, ylipitkiä työaikoja ja pitää palkat riittävällä tasolla.

Ikea julistaakin, ettei se hyväksy näitä epäkohtia ja se määrittelee omassa IWAY-sertifikaatissaan, että Ikean tavoitteena on muun muassa se, että sen tuotteet olisivat aikuisten tekemiä.

Ikean sivuilta löytyy Social & Environment Report 2007 -tiedosto, josta käy ilmi, että Etelä-Aasian kodinsisustuksen tuottajista 32 prosenttia läpäisee Ikean omat suositukset.

Ikea pyrkii tarkistamaan tavarantoimittajat kerran vuodessa, mutta käytännössä vain osa tarkastuksista tehdään ilman ennakkovaroitusta ja tarkastusten laadussa on toivomisen varaa.

Ikean yhteiskuntavastuukampanjasta, Ikea Social Iniativesta on tullut Unicefin suurin yrityskumppani, vuosina 2000–2015 Ikea on lahjoittanut ja aikoo lahjoittaa Unicefille yhteensä 180 miljoonaa dollaria.

Voimassa 1/2007 julkaistiin otsikolla Ikeen alla Le Monde diplomatiquen artikkeli, jossa tutkittiin Ikean tehtaiden työolosuhteita & haastateltiin Ikealle työskenteleviä lapsityöläisiä.

Voimassa 9/2008 seurattiin Ikean ilmaisbussien lanseerausta.

Hannele Huhtala