Ihan itse?

Vautsivau, naiset tekee itse musiikkia! Tiedottajat hihkuvat riemuissaan, kun naisartisti saa jotain aikaan.

Olen jo pitkään ihmetellyt, minkä takia naisartisteista puhuttaessa täytyy erikseen mainita, tekeekö artisti musiikkinsa itse. Ikään kuin jos asiaa ei mainittaisi, olisi itsestään selvää, että artistin kappaleet tekee joku mies hänen puolestaan.

”Suomen Musiikin viimeisin sainaus on Tiara eli Tiia Marjanen. Tiara on 28-vuotias. Hän säveltää ja sanoittaa omat kappaleensa”, tiedote kertoo.

Samalla linjalla jatkaa Poko Rekords: ”Nika esittää itse sanoittamansa kappaleet suomen kielellä. Vasta 22-vuotiaalla Nikalla on vahva musiikillinen tausta; ensimmäisen kappaleensa hän sävelsi jo kuuden vanhana lapsuudenkotinsa pianolla Tampereella.”

Universal Musicin tiedote kertoo: ”Amy Macdonald on vasta 19-vuotias vaikka sitä ei äänestä uskoisi! Amy säveltää ja kirjoittaa itse biisinsä.”

Selaan läpi miesartistien tiedotteita ja huomaan, että miestekijää ei korosteta lainkaan samalla tavalla. Suomen Musiikin tiedotteissa Jukka Poika vain ”työstää tulevaa albumiaan kotistudiossaan” ja kun Hay and Stone lähtee kiertueelle sanotaan vain, että tässä bändissä ”The Rasmuksen basisti Eero Heinänen halusi toteuttaa omia, pääbändistään poikkeavia musiikillisia visioitaan”.

Universal Musicinhead of promotion, Satu Snellman, ei näe tiedottamisessa vääristymää.

”Luulisin että sukupuolesta riippumatta halutaan mainita se mitä artisti itse on levylleen tehnyt, varsinkin jos hän on nuori tai vasta-alkaja. Kyllä myös tunnetut biisintekijät mainitaan tiedotteessa vaikka artisti ei itse olisikaan tehnyt biisejään”, Snellman vakuuttaa. Hänen kauttaan ovat kulkeneet esimerkiksi Amy Macdonaldin tiedotteet.

”Se on aika oleellista kuka tekee biisit, oli se sitten artisti itse tai joku yleisbiisinikkari”, Snellman opastaa.

Snellman on vakuuttava, joten selaan uudelleen Universal Musicin sivuilta nuorten, tuntemattomien artistien tiedotteita. Snellman puhuu höpöjä. On silmiinpistävää, että lähinnä naisartistien kohdalla mainitaan, ovatko he tehneet musiikkiinsa jotain itse.

Poko Rekordsin tiedottaja Maritta Kettunen sanoo välttävänsä ja inhoavansa tiettyjä ilmauksia.

”Yksi inhokki-sanani on ’tyttöbändi’. Sitä käytetään kaikenlaisesta musiikista, mutta ’poikabändi’ tarkoittaa taas vain yhtä musiikkityyliä: heruttavaa hempeilyä. Yksi mielenkiintoinen sana on myös ’äijä’, joka on soluttautunut arjen sanankäyttöön joka puolella. Meillä on Pokon tallissa yksi ’äijäiskelmäartisti’ Seppo Alvari, jonka musiikkia voi todellakin kuvailla ’äijämäiseksi’, koska termin ymmärtävät kaikki”, Kettunen listaa.

Yksi erikoisuus tiedotteiden joukossa on John McGregorin uuden levyn tiedote Suomen Musiikista. Tiedotteen mukaan kappaleiden sanoituksia oli tekemässä myös McGregorin ”elämänkumppani Riina”.

”Pariskunnan sanoituksissa vahvan sijan saa luonto erilaisine ilmiöineen. Luonto onkin Johnille yksi tapa havainnoida maailmaa ja sen ilmiöitä. Sen välityksellä ihmisille on helppo kertoa monia asioita – luonto on kuin yksi kommunikaation väline.” Tiedotteen on laatinut Hanna Backända.

Mies–nais-työparia on käsitelty perinteisesti: nainen on osa luontoa. Järkevä mies on ottanut haltuun sekä mystisen luonnon että naisen. Suomen Musiikin omistaja Kari Hynninen sanoo, ettei Riinan osuutta ole vähätelty eikä pyritty hävittämään.

”John ja Riina ovat yhdessä sanoittaneet kappaleita levylle ja heidän elämäänsä kuuluu luonnon läheisyys. Tässä puhutaan esiintyvän artistin suulla. Riina on McGregor ja sukunimen pois jättäminen johtuu siitä että minä, John ja Hanna tiedetään se ja näin ollen se on ollut meille niin itsestään selvä asia että me ei edes tajuttu sen puuttuvan. Riinan panos on merkittävä ja sen takia John on halunnut korostaa sitä”, Hynninen puolustautuu.

Hynninen huomauttaa, että John McGregorin tiedotteen kirjoittaja on nainen. Kari ei ilmeisesti tiedä, ettei naiskirjoittaja automaattisesti takaa naisartisteja tasa-arvoisesti käsittelevää viestintää. Naiset luovat ja ylläpitävät naisia vähättelevää patriarkaattia siinä missä miehet, jollei asiaa tiedosteta.

Kun juttelen John McGregorin kanssa hänen tiedotteestaan, hän kiivastuu, koska ei halua tulla leimatuksi sovinistiksi tiedotteensa pohjalta. Pikemminkin hän on pyrkinyt huomioimaan sen, että hänen vaimonsa saisi ansaitsemansa huomion musiikintekijänä.

”Minua ja Riinaa ei ole kertaakaan pyydetty yhteishaastatteluun. Minusta tuntuu, että useilla toimittajilla ei ole kiinnostusta, aikaa tai tilaa kirjoittaa taiteesta syvällisesti”, McGregor tilittää.

Sony BMG tekee poikkeuksen Antti Tuiskun joululevyn tiedotteessa:

”Levyltä löytyvät kappaleet ovat Antin itsensä valitsemia ja Antille tärkeitä kappaleita. Joululevyltä löytyy neljä uutta kappaletta, joista Palaan kotiin on Petri Munckin säveltämä ja Antin itsensä sanoittama kappale. Palaan kotiin kertoo Antille tärkeistä arvoista: kodista, turvallisuudesta ja pohjoisen kauniista, puhtaasta luonnosta.”

Mitä kevyempää poppia, sitä vähemmän artistilta voi odottaa itsenäistä työskentelyä, sukupuolesta riippumatta. Naiset paapotaan kevyen musiikin höttökategoriaan automaattisesti.

Poko Rekordsin Kettunen korostaa mielellään omaa tekijyyttä sekä miehillä että naisilla.

”Nikan musiikki olisi varmasti erilaista, jos hän ei sitä itse säveltäisi, sanoittaisi ja tuottaisi. Meille on tärkeintä, että artistimme ovat kaikin puolin tyytyväisiä ja saavat keskittyä omaan työhönsä rauhallisin mielin”, Kettunen tiivistää.

Hannele Huhtala

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu