Hyvin markkinoitu

Maailma lyhyesti: San Franciscossa järjestettiin maaliskuussa käänteinen ostoboikotti.

San Franciscossa järjestettiin maaliskuussa käänteinen ostoboikotti. Brent Schulkin kilpailutti kotiseutunsa pienkaupat ja lupasi ostosryntäyksen kaupalle, joka käyttäisi isoimman osuuden myynnistään energiatehokkuutensa parantamiseen. Tieto tapahtumasta levisi internetissä. Pian Carrotmob-niminen ryhmä ilmaantui voittaneen kauppiaan puotiin ostoksille.

Kyseessä on erinomainen aktivistitempaus: molemmat osapuolet hyötyvät.

Tapahtumasta tehty video levisi netissä ja pian Suomessakin keksittiin toisintaa idea. Sana levisi: vapaaehtoisia ilmestyi organisoijien oville ja media kirjoitti. Ensimmäinen suomalainen tempaus on sovittu syyskuun 27. päiväksi. Markkinointi toimi.

Nyt voikin jäädä odottamaan sitä, koska ensimmäinen mainostoimisto keksii hyödyntää ilmiötä. Kerrankin siitä ei ole haittaa. Niin kauan kuin toiminta on läpinäkyvää, kaikki voittavat.

www.carrotmob.com, http://porkkanaa.wikispaces.com

Jari Tamminen

Kommentoi Facebookissa
Rakkautta ja anarkiaa 2018
Helsinki liikkuu