PÄÄKIRJOITUS iloiset amerikka-päivät

Joku saattaisi äkkinäkemältä ajatella, että Voiman kannessa onkin tällä kertaa automainos ja muuta mainossälää.

Joku saattaisi äkkinäkemältä ajatella, että Voiman kannessa onkin tällä kertaa automainos ja muuta mainossälää. Onhan Suomessa jo totuttu siihen, että valtakunnallisen laatulehden etusivunjuttuja ovat nimenomaan mainokset. ;-) Ei vaiskaan. Kuten moni varmaan jo arvasi, kyse on mainosten muotoon puetuista journalistisista kannanotoista Irakin sotaa ja miehitystä vastaan. Tekstit ja mainosten kuvakieli on tehty kieli poskessa ja pilke silmäkulmassa, vaikkakin tietoisena siitä, että puhutaan hyvin vakavista asioista. Sama meininki jatkuu kuvitteellisessa US-Marketin ”mainoksessamme” Voiman sivulla 8.

Ironia on kuitenkin kaikista tyylilajeista varmasti vaikein, joten pieni selitys lienee paikallaan.

Maaliskuun 20. päivänä tulee kuluneeksi vuosi siitä, kun Yhdysvallat hyökkäsi Irakiin. Sodan julkilausuttuna syytä oli se, että Irakin epäiltiin pitävän hallussaan joukkotuhoaseita tai ainakin suunnittelevan niiden valmistamista. Tämä on osoittautunut tietoiseksi valheeksi. YK:n ja Yhdysvaltojen asetarkastajat eivät ole löytäneet jälkeäkään mistään joukkotuhoaseista.

Sillä välin kuitenkin yli 10 000 irakilaista siviiliä on saanut surmansa, arvioiden mukaan 50 000 on vammautunut loppuiäkseen. Irakilaisia sotilaita kuoli taisteluissa noin 30 000, ja mahdollisesti 100 000 on haavoittunut. Yhdysvaltalaissotilaitakin on menehtynyt yli 500, yli 3 000 on haavoittunut, ja lähes 10 000 on evakuoitu muista syistä johtuneen taistelukyvyttömyyden takia.

Mitä tälle mielettömyydelle voidaan tehdä? Kansainvälisenä sodanvastaisena toimintapäivänä 20.3. ainakin suuret ihmisjoukot kerääntyvät kaduille eri puolilla maailmaa osoittamaan mieltään ja vaatimaan loppua sodalle ja Irakin miehitykselle. Monet ovat lähettäneet vetoomuksia valtaapitäville Yhdysvalloissa ja omassa maassaan.

Maailman sosiaalifoorumissa Mumbaissa ehdotettiin maailmanlaajuista yhdysvaltalaisten tuotteiden ostoboikottia, jonka pääkohteita olisivat yhdysvaltalaiset öljy-yhtiöt, autoteollisuus, aseita valmistavat monialayritykset, George W. Bushin vaalikampanjan suurimmat tukijat Philip Morris ja Microsoft sekä suurimmat yhdysvaltalaisfirmat ylipäänsä. Taustalla on idealistinen ajatus, että voisimme omilla kulutusvalinnoillamme vaikuttaa Yhdysvaltojen sotapolitiikkaan olemalla tukematta sodasta suorasti tai epäsuorasti hyötyviä yhdysvaltalaisia yhtiöitä.

Voima ei vastusta Yhdysvaltoja tai yhdysvaltalaista kulttuuria ja ihmisiä, mutta minä ainakin paheksun syvästi viattomien ihmisten tappamista jo ennestään mahtavien suuryhtiöiden taloudellisten etujen ajamiseksi.

Peik Johansson

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu