Levymyynti kasvussa

Markkinat toimivat & kilpailu vapaa-ajasta kovenee.

CD- ja DVD-levyjen myynti jatkaa tasaista kasvuaan. Vaikka musiikkilevyjen myynti on laskenut viime vuosina, vuosia jatkuneen kasvun jälkeen, dvd-elokuvien markkinat ovat kasvaneet vuosikymmenessä lähes kolminkertaisiksi. Elokuvatallenteiden myynti kasvoi vuosina 1997–2007 Suomessa  62 miljoonasta 150 miljoonaan euroon. 

Musiikkilevyjen myynti pysyi kappalemääräisesti varsin vakaana Suomen markkinoilla 1980-luvulta aina vuoteen 2006 saakka. Vuotuinen myynti oli noin 10–11 miljoonaa äänitettä, mikä vastaa noin 100 miljoonan euron vuosimyyntiä. Katteista on vähitellen tingitty, ja äänitteen keskimääräinen myyntihinta laski 2000-luvulla. Viime vuosina kappalemääräinenkin myynti on lähtenyt laskuun. Piratismia syytetään.

Levyjä on kopioitu vuosikymmenien ajan, ainoastaan käytetty tekniikka on muuttunut. 

”Kilpailuasetelma ei ole tällä hetkellä kauhean terve ja reilu. 90-minuuttisen C-kasetin kopioimiseen meni aikanaan se 90 minuuttia. Sitä ei pystynyt kloonaamaan kaikille luokkakavereille hetkessä”, kertoo ÄKT:n Tommi Kyyrä.

Vaikka koko luokka ei missään olosuhteissa levyä olisi ostanut, Kyyrän mielestä puolet olisi voinut ostaa. 

Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien kulttuuriin ja vapaa-aikaan käyttämien rahojen osuus käytettävissä olevista rahoista on pysynyt vuosikymmenet samana. Rahoista on nykyään kuitenkin kilpailemassa useampi taho kuin 20 vuotta sitten.

Konserttien määrä on kasvanut, myös Suomessa. Samoin hinnat. Vuonna 1997 Michael Jacksonin konserttia pääsi seuraamaan Olympiastadionille muutamalla sadalla markalla. Tämänkesäisen Madonna-konsertin lippujen hinnat lähtevät 100 eurosta. 

Kuluttajien viihde- ja kulttuurirahoja tavoittelee myös esimerkiksi peli- ja elokuvateollisuus. Finnkinon kävijämäärä kasvoi vuoden 2009 tammi–huhtikuussa 15 prosenttia.

”Kaikki vapaa-ajan toiminta on pois muilta samoilla markkinoilla toimivilta”, elokuvajakelija Sandrew Metronomen markkinointipäällikkö Peter Toiviainen toteaa. ”Jos pelaa tietokoneella tai konsolilla, ei katso elokuvaa. Jääkiekon MM-finaalin aikana elokuvateatterissa on hiljaista.”

”Tekniset vallankumoukset ovat aina haastavia. Sama tilanne oli elokuvamarkkinoilla, kun vhs tuli markkinoille.”

Uhkakuvat väistyivät viimeistään, kun vhs-tallenteista saadut tulot ylittivät elokuvateatterien tuotot.

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys Figman toimitusjohtaja Riku Olkkonen myöntää tietokone- ja konsolipelien työntyneen musiikin ja elokuvien kanssa samoille markkinoille: ”Arvioimme kotimaiset kokonaismarkkinat 107 miljoonan suuruisiksi. Tämäkin on varsin konservatiivinen arvio.”

Kuluttajien musiikkiin käyttämät rahat ovat myös menneet alati kalliimpiin soittimiin, kuten Applen iPodiin.

Kilpailu kuluttajien viihteeseen ja kulttuuriin käyttämästä rahasta kovenee koko ajan. Vaikka musiikin laiton lataaminen loppuisi, ei musiikkiäänitteiden myynti välttämättä nousisi entiselle tasolleen.

Taloudellisen järjestelmämme, yhteiskuntamme ja kilpailutilanteen luonne on sellainen, että toisen voitto on toisen tappio.

Murrosfoorumin Pirate Bay, piratismi ja tekijänoikeudet -keskustelu lauantaina 13.6. klo. 16–18. Paikalla muusikoita sekä Piraattipuolueen edustaja. Tilaisuus on maksuton. Sosiaalikeskus Satama, Kyläsaarenkatu 11, Helsinki.

Jari Tamminen

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu