Taisteluja mainostilasta meillä ja muualla.
Taistelu mainostilasta #1
Viime kunnallisvaaleissa vihreät toi mainostoimisto Taivaan kera kaduille uuden cleanvertising-mainosvitsauksen. Siinä puhdistetaan korkeapainepesurilla ja sabluunalla kadun pinnasta liat siten, että tilalle jää halutun, eli logon, muotoinen puhdas kohta. Käänteinen töhryprojekti kyseenalaisti julkisen tilan hallinnan ja töhrimisen käsitteen, mutta samalla se valjasti jälleen yhden alueen yhteiskunnasta mainonnalle. Nyt samaa tekniikkaa ja muutamaa muutakin vastaavaa käyttävä mainostoimisto on pullahtanut maailmaan. Lontoolainen mainostoimisto Curb on erikoistunut ympäristöystävällisiin kampanjoihin, jotka usein valtaavat innovatiivisen omatoimisesti julkista tilaa kaupalliselle propagandalle. Viherpesu on kasvanut toiseen potenssiin.
_______________
Taistelu mainostilasta #2
New Yorkissa viime vuosina mainetta kerännyt kulttuurihäirikkö Poster Boy on leikannut partakoneenterällä osia metroasemien mainosjulisteista irti ja yhdistänyt niitä toisiin mainoksiin. Viestit on käännetty päälaelleen ja sota, köyhyys sekä muut epämukavuudet ovat muuttuneet osaksi konsumerismin ilosanomaa. Helmikuussa poliisi pidätti hänet, tai sitten ei. Saatuaan vihiä Poster Boyn tulevasta tempauksesta poliisi oli paikalla ja pidätti Henry Matyjewiczin. Parhaillaan väännetään kättä siitä, onko Henry se, joksi häntä epäillään vai ainoastaan houkutuslintu. Ratkaisua odotellessa voi tarkastaa Poster Boyn työt Flickr-kuvapalvelusta sekä Wooster Collectiven videoesityksen ja haastattelun aiheesta.
_______________
Taistelu mainostilasta #3
Amerikkalaisen jalkapallon finaaliottelu Superbowl kertoo, mihin suuntaan mainosmaailma on matkalla. 30 sekuntia lähetysaikaa maksaa noin kolme miljoonaa dollaria, eli niihin sekunteihin panostetaan urakalla. Tänäkään vuonna eläinoikeusjärjestö PETA:n mainosta ei hyväksytty mukaan karkeloihin. Mainoskatkoilla tv-ruuduissa vilisee itseään olutpulloihin, konepelteihin ja milloin mihinkin hinkkaavia vähäpukeisia malleja. PETA tavoitteli verrokkien tyylille uskollisesti ”Veggie Love” -mainoksella kohderyhmään uppoavaa muotokieltä. Vähäpukeiset mallit kiehnäävät mainoksessa itseään juureksiin ja vihanneksiin samalla kun ruutuun ilmestyy teksti, jossa kerrotaan kasvissyöjien seksielämän olevan laadukkaampaa. Ilmeisesti seksuaaliset insentiivit sopivat ainoastaan kulutuskysynnän kasvuun tähtääviin mainoksiin.
_______________
Taistelu mainostilasta #4
Kanadalainen Adbusters jatkaa taistelua oikeudestaan ostaa mainostilaa. Järjestö on toistuvasti yrittänyt tarjota riihikuivaa televisioyhtiöille mainostilasta, yhtä toistuvasti yhtiöt ovat kieltäytyneet sitä myymästä. Helmikuun 16. päivänä mainoshäiriköt esittivät valituksen Kanadan korkeimman oikeuden viime kesäisestä päätöksestä, jossa yhtiöiden oikeus kieltäytyä mainoksista todettiin lailliseksi.
Adbusters perustelee oikeuttaan ostaa mainosaikaa sillä, että televisioyhtiöt hallinnoivat yhteistä ilmatilaa lähetyksillään ja näin ne ovat velvoitettuja laskemaan kaikki taajuuksilleen sananvapauden nimissä, toki maksua vastaan.
_______________
Koonnut: Jari Tamminen