Elokuva kirjassa

Peter von Baghin teosta Aki Kaurismäki voi pitää myös jonkinlaisena fanikirjana.

Peter von Baghin teosta Aki Kaurismäki voi pitää myös jonkinlaisena fanikirjana. Se alkaa lyhyellä elämäkerrallisella johdannolla ja käsittelee ohjaajan uraa elokuva kerrallaan. Kaurismäen monitasoinen puhe kulkee herkullisesta oivalluksesta toiseen, mitä säestää von Baghin kaikkea esiin tulevaa ylistävä fraseeraus.

Samalla sivistyneiden herrojen jutustelussa pudotellaan tärkeitä yksityskohtia elokuva- ja kulttuurihistorialliseen kehyksiinsä. Kirjan imua tukee loistelias valokuvakuvitus.

Elokuvantekijästä itsestään korostuu ennestään tuttu kuva pelkistyksen mestarina. Kaurismäki pyrkii minimoimaan näyttelemisen maneerit ja nostamaan erityiseen rooliin kamerakulmat, vinot varjot, huolella rakennetun väriskaalan ja tarkkaan nyanssoidun esinemaailman. Pääpaino on perustavimmassa elokuvallisessa ilmaisussa: monitasoisten, mutta tarkkaan rajattujen kuvien rakentamisessa ja niiden leikkaamisessa suhteessa toisiinsa.

Kaurismäen maailma on moderni sanan siinä historiallisessa merktyksessä, joka ei liity suoraan nykyaikaan, vaan juurensa katkaisseen urbaanin ihmisen eksistentiaaliseen ahdistukseen. Kaurimäen Helsinki onkin enemmän kuin kaupunki, kyse on menneisyyden ja tulevaisuuden välissä hoipertelevasta mielentilasta.

Tässä suhteessa täysin loogisesti Kaurismäki löytää yhäaikaa aikaan sidotun ja ajasta vapaan maailmansa I Hired a Contract Killer -elokuvan Lontoosta ja Boheemielämää-elokuvan Pariisista.

Aki Kaurismäki ei ole vähäisessäkään määrin kyynikko. Hänen elokuvansa kantavat kurjimmankin alhon keskellä oikeudenmukaisuuden hiljaista vaatimusta ja niiden kepeimmänkin huumorin keskellä kukkii elämän vakavasti ottamisen läsnolo.

Poliittisuus ei nojaa teoretisointiin tai manifestaatioon, vaan se sulautuu arkiseen elämään, jota vähemmän menestyneet, mutta moraalisella itsekunnioituksella varustetut kunnon ihmiset elävät. Ylikaupallisen, pintakiillotetun ja kyynisen kulttuurimme keskellä pienet yksinkertaiset välittämisen tunteet säteilevät tarkoituksellisen kauniisti.

Von Baghin teoksen kautta piirtyy elokuvan ja kirjallisuuden läpikotaisin tunteva entusiasti ja omaan työhönsä äärimmäisellä pieteetillä suhtautuva tyylitaituri, joka tietää tarkalleen valitsemaansa näkökulmaan ja metodiin liittyvät vahvuudet ja heikkoudet. Samalla välittyy kuva taiteilijasta, jolla on sanottavaa ja jonka työllä on tarkoitus.

Vaikka henkilö Aki Kaurismäkeä pidetään kirjassa koko ajan tietyn älyllisen etäisyyden päässä, rivien välistä paljastuu sarkasmin taakse suojautuva ujo empaatikko, jolla sydän on paikallaan.

Peter von Bagh: Aki Kaurismäki. 224 s. WSOY 2006.

Tuomas Rantanen

Kommentoi Facebookissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *