Helsingin Sanomissa julkaistu Fingerpori-strippi ja siitä poistettu osa.

Fingerporia ei sensuroitu 
mainostajan pyynnöstä

Helsingin Sanomat sensuroi Pertti Jarlan 5.12. lehteen piirtämän Fingerpori-sarjakuvan. Lehti vaati alkuperäisessä stripissä esiintyneen muotitalo H&M:n logon poistamista. Se korvattiin geneerisellä Finger-Vaate-­logolla.

”Siinä katsottiin, että ollaan lähellä elinkeinotoiminnan haittaamispykälää”, HS:n kuvasta ja designista vastaava toimituspäällikkö Ari Kinnari kertoo. ”Siinä oli yksilöity yksi yritys, ja se ei ehkä ollut soveliasta. Strippi toimii hyvin ilman suoraa viittausta yksilöityyn yritykseen.”

Elinkeinotoiminnan haittaamiseen liittyviä pykäliä löytyy markkinointiin ja yritystoimintaan liittyvässä lainsäädännössä. Kyseiset lait eivät kuitenkaan liity journalistiseen julkaisutoimintaan. Hesarissa julkaistuja sarjakuvia koskevat samat lait kuin artikkeleitakin.

Journalistiliiton juristi Tytti Oras toteaa, että viitattu laki liittyisi asiaan, mikäli ”toimittaisiin samassa bisneksessä”.

”Journalistista sisältöä on kuitenkin ajateltava eri lähtökohdista. Journalismissa joudutaan useinkin viittaamaan tuotemerkkeihin ilman että on kyse kilpailusta tai tuotemerkkien käytöstä liiketoiminnassa.”

”Yrityksillä ei ole kunniaa, jota loukata”, Oras myös muistuttaa.

Keväällä 2017 Image-lehti ja Moomin Characters oy ajautuivat riitoihin, kun lehden kanteen oli kuvattu Tom of Finland -henkinen Muumipeikko. Tapaus ei kuitenkaan rinnastu sensuroituun Fingerpori-strippiin, koska lehden kansi voidaan katsoa myös lehden mainokseksi. Sisäsivuilla julkaistu sarja­kuva ei ole sitä normaalia artikkelia enempää.

Helsingin Sanomat on itse uutisoinut muun muassa vuonna 2015 Human Rights Watchin raportista, jossa kerrottiin myös H&M:n alihankkijoiden tehtailla työskentelevistä lapsista. Tämän uutisoinnin perusteella Jarla ei esittänyt stripissään mitään perusteetonta.

”Se oli uutisjuttu. Aiheesta tehty irrallinen strippi sarjakuvasivulla olisi ollut outo”, Kinnari toteaa.

Helsingin Sanomissa on totuttu näkemään esimerkiksi pääkirjoitussivun satiirisissa pilakuvissa suoria viittauksia nimeltä mainittuihin poliitikkoihin ja yrityksiin. Tällä kertaa tiettyyn yritykseen viittaaminen oli kuitenkin liikaa.

”Yritetään pysyä hyvän maun oikealla puolella”, Kinnari perustelee.

H&M:n aktiivinen mainostaminen Helsingin Sanomissa ei Kinnarin mukaan vaikuttanut tehtyyn päätökseen.

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu