JanneFlinkkilä_2_RGB

Mihin suuntaa Creat, Janne Flinkkilä?­ Albertinkadun gallerian näyttelyt ovat vaihtuneet autenttiseen ­thaimaalaiseen hierontaan, mutta se ei ole ­Creatin ­loppu.

Creat ei pysähdy

Kuvat Susanna Pesonen

Helsingistä Kokkolaan – kulttuuriosuuskunta Creat tekee, mitä lystää.

Helsingin Punavuoressa kolmisen vuotta toiminut Creat Space -näyttelytila sulki ovensa kesäkuun puolivälissä. Albertinkadulla sijainneessa galleriassa oli ehditty järjestää useita kymmeniä näyttelyitä, jotka olivat keränneet tuhansia vierailijoita. Näyttelyt olivat vaihtuneet kahdesti kuukaudessa. Tahti oli hurja, ja pienen gallerian seinät olivat väistämättä tulleet vastaan.

Näyttelytoiminta on vain yksi vaihe Creatin lyhyen mutta monipuolisen historian aikana. Janne Flinkkilä, joka on ollut toiminnassa mukana alusta asti, kuvaa sitä eräänlaiseksi ”spontaaniksi pop-up-tykittelyksi”, jossa kaikkea kokeillaan ja tehdään niin kauan kuin se tuntuu toimivalta. Puna­vuoren galleriakin syntyi aikanaan sattumalta.

Kokkolan Ykspihlajassa sijaitseva Kahvila Saha on eloisa kohtaamis- ja kulttuuripaikka, johon tullaan vierailemaan kauempaakin.
Kokkolan Ykspihlajassa sijaitseva Kahvila Saha on eloisa kohtaamis- ja kulttuuripaikka, johon tullaan vierailemaan kauempaakin. Kuva: Antti Kurko.

”Meillä oli tuossa lähellä Nosturilla työhuone. Kerran kävelimme Albertinkatua, kun huomasimme lapun tyhjän liiketilan ovessa. Mietimme, että uskaltaisikohan tuon vuokrata. Siinä sitten oltiin. Maailma ei ole enää sellainen, että rakennetaan seinät ja mietitään sitten, mitä siellä tehtäisiin seuraavat sata vuotta. Nyt ensin saadaan idea ja etsitään tila, jossa toteuttaa se”, Flinkkilä kuvaa Creatin toimintaa.

Eräs ajanjakso tuli päätökseen, kun Creat siirsi galleriatoimintansa Kokkolaan. Flinkkilä kertoo idean syntyneen, kun he vierailivat Creatin toisen perustajajäsenen Ville Maljan kanssa viime kesänä juttukeikalla Kokkolassa Ykspihlajan kyläyhteisössä. Sen toiminnassa on mukana paljon päihde- ja mielenterveyskuntoutujia, koevapaudessa olevia vankeja ja muita vaikeasti työllistyviä.

”Ykspihlajassa toimiva Kahvila S­aha joutui kaavoitusteknisistä syistä muuttamaan ravintolatilansa varastoksi, ja siitä syntyi ajatus, että mehän voitaisiin säilöä näyttelymme sinne. Meillä on aika samanlainen ajattelutapa toiminnan taustalla, eli pyrimme antamaan äänen yhteiskunnan marginalisoimille ihmisille. Näillä näkymin näyttelytila on auki ainakin syyskuuhun asti”, Flinkkilä sanoo.

Sahan seinille oli kesäksi ripustettu Tuisku Lehdon valokuvanäyttely Hey Nuts, Show Me Some Guts, jossa esitetään nuoria mielenterveyskuntoutujia heidän omilla ehdoillaan. Perjantai-illan livemusiikista vastasi kokkolalais-vaasalainen rockyhtye Halla. Kuva: Antti Kurko.
Creat siirsi näyttelytoimintansa Kokkolaan Kahvila Sahan tiloihin, jotka oli kaupungin kaavoitusteknisistä syistä jouduttu muuttamaan varastoksi. Perjantai-illan livemusiikista vastasi kokkolalais-vaasalainen rockyhtye Halla. Kuva: Antti Kurko.

Creat on kulttuurituotanto-osuuskunta, joka mainostaa itseään sloganilla ”Skaala on mieletön”. Näyttelytilan pyörittämisen lisäksi se on muun muassa järjestänyt livemusiikkiklubeja, tuottanut videodokumentteja sekä julkaissut verkkolehteä ja paljastanut, miten Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY:ssä on laiminlyöty työntekijöiden ja eläinten hyvinvointia. Toiminnasta suuri osa tapahtuu kuitenkin yleisöltä piilossa tilaustöinä ilman, että siihen on lyöty osuuskunnan tunnusta.

Kuinka tämän kaiken sitten tiivistäisi lyhyeksi hissipuheeksi?

”Vaikka skaala on mieletön, niin kaikki meidän tekeminen käsittelee jollain tapaa ihmisyyttä. Edesmennyt Perttu Häkkinenkin sanoi, että ihminen itsessään on hyvin kiehtova, koska se on hyvin alhainen ja törkeä eläin, mutta samaan aikaan pyrkii kehittämään itsestään ylevämpää. Me tuodaan tätä ihmisen kaksijakoisuutta esiin käsittelemällä korkeakulttuuria hyvin matalaotsaisella asenteella ja sitten toisaalta nostetaan rappioksi ja saastaksi tuomittuja ilmiöitä jalustalle”, Flinkkilä kuvaa.

Galleriatoiminnalla on Flinkkilän mukaan merkitystä nykyisenä hektisenä someaikakautena. Taiteen avulla ihmiset voidaan saada fyysisesti liikkeelle ja keskustelemaan toistensa kanssa. Parhaimmillaan myös maailmankuva voi laajentua.

Esimerkkinä hän mainitsee objekti­seksuaali Erika Eiffelin Fressie – The Untold Iron Lover -näyttelyn, joka kertoo taiteilijan rakkaudesta giljotiiniin. Vaikka Eiffelin suhde tähän mestausvälineeseen on romanttisella, emotionaalisella ja eroottisella tasolla vastoin kaikkia ennakko-odotuksia, näyttely ei kerännyt lainkaan negatiivista palautetta. Sen sijaan paikalta poistuneet uteliaat ihmiset kertoivat, miten heidän maailmankuvansa oli räjähtänyt positiivisessa mielessä.

Sahan seinille oli kesäksi ripustettu Tuisku Lehdon valokuvanäyttely Hey Nuts, Show Me Some Guts, jossa esitetään nuoria mielenterveyskuntoutujia heidän omilla ehdoillaan. Kuva: Antti Kurko

Vaikka toimintakenttä on laaja, sitä määrittävät tietyt reunaehdot ja arvot, joista yhteisö on keskenään äänestämällä päättänyt. Vahva arvomaailma näkyy esimerkiksi siinä, mitä Creat on sosiaalisen median kanavissaan jakanut.

”Yhdessä vaiheessa moderaattorimme olivat Facebookissa bannattuna, kun me julkaistiin salonkinatseja kritisoivia päivityksiä ja jengi sitten hakkasi laumana ilmiantonappia. Ne viestit jaettiin aina jollekin nettifoorumille, josta tuli lauma tyyppejä hakkaamaan ilmiantonappia mun profiiliin. Toisaalta pitää myös ajatella, että jos tämä meidän toiminta ei suututtaisi ketään, niin siitä vasta pitäisikin olla huolissaan,” Flinkkilä sanoo.

Creat #eroticlifestyle DJ’s Helsingin Teurastamolla pe 31.8. Illan aikana esiintyvät myös Tuomari Nurmio ja Einari Stylman. Vapaa pääsy.

Kommentoi Facebookissa
Migration Comics
Helsinki liikkuu