tahtiportti

Superbändin kolmas tuleminen

Tähtiportti haaveilee tulevaisuudessa esiintymisestä abiristeilyllä.

Teksti Johanna Siik Kuva Elina Hiironniemi

Tähtiportin kolmas levy Superdepressio valmistui tammikuussa. Jo elokuussa 2015 bändin Facebook-sivulla lueteltiin tulevan, tuolloin toiseksi pitkäsoitoksi ­aiotun levyn kappaleiden nimiä.

”Levy oli noin 70-prosenttisesti valmiina tosi pitkään. Siitä on puuttunut vain se ratkaiseva neljäsosa”, Ilari Larjosto, taiteilijanimeltään Stiletti-Ana, arvioi.

”Aluksi piti tulla tuplalevy eli Eetteri­messu/Superdepressio, mutta se jaettiin kahdeksi”, Vilunki 3000:na paremmin tunnettu Mikko Viljakainen jatkaa.

Eetterimessu julkaistiin toisena pitkäsoittona huhtikuussa 2016, ja Superdepressio tulee ulos nyt, reilu vuosi myöhemmin.

Superdepressio ei kuulosta kuitenkaan erityisen depressiiviseltä ainakaan haastattelijan korviin, mutta aiempaan tuotantoon verrattuna musiikki on riisutumpaa.

”On se aika paljon minimalistisempaa”, Larjosto vahvistaa.

”Jopa siihen asti, että jossain vaiheessa mietittiin, pystyykö tätä julkaisemaan. Ei siksi, etteikö se meidän mielestä olisi hyvää musaa, vaan pystyykö ihmiset enää nykyaikana keskittymään sellaiseen, jossa ei ole mitään koukkua. Levyllä on aika monta biisiä, joissa on jotain perus-diudiuta ja jaarittelua”, laulaja-sanoittaja Sami Hynninen eli Albert Witchfinder selvittää.

”Ekalla levyllä oli nopeampi tempo kaikissa biiseissä. Se oli vähän sellainen singlekokoelma”, Viljakainen lisää.

Bändille itselleen on selvää, että jokaisella levyllä on oma teemansa. Superdepression sanoituksia Hynninen hahmottaa ihmiskohtaloiden kautta, siinä missä ”ensimmäisellä oli kaikenlaista scifiä, ja toinen oli henkilökohtaista rappiotilaa”.

”Tai ehkä niin, että toinen ja kolmas levy ovat yhdessä se ihmisen maaninen ja depressiivinen vaihe”, Viljakainen ehdottaa.

Tähtiportilla ei ole erikseen ulkopuolista tuottajaa missään levyntekovaiheessa.

”Nykyään ei ole ketään sellaista, jota pyytäisi. Jos T. T. Oksala olisi elossa, niin voisin maksaa sille”, keskusteluun paikalle myöhässä saapunut Perttu Häkkinen miettii.

”En minäkään keksi ketään, joka tekisi paremmin kuin me itse”, Larjosto hymähtää.

Itsenäistä tekemistä auttaa, että Larjostolla on Suomenlinnassa oma studio ja bändistä löytyy kolme osaavaa äänittäjää.

Biiseihin musiikki syntyy aina ensin.

”Jonkin verran on tietoista tekemistä, joku viitekehys, mihin ollaan tekemässä ja minkä tyyppistä. Aika paljon biisejä syntyy kuitenkin sattuman ja kokeilun kautta”, Larjosto kertoo.

”Ekan levyn monet biisit oli olemassa eri sessioista. Siinä alkoi vain käydä niin, että nämä on Tähtiportin biisejä ja nämä ei. Tokaan ja kolmanteen on tehty nimenomaan Tähtiportti-matskua”, Viljakainen jatkaa.

”Se soundi on sellainen, että kun sen kuulee, niin sen tietää”, Larjosto sanoo.

”Lyriikat teen aina musaan. Joskus niitä on valmiina muistikirjassa, ja kun kuulen biisin, huomaan, että tämähän on tämä. Esimerkiksi Eetterimessulla oleva ’Ihmeiden aika ei ole ohi’ oli sellainen. Se taidettiin äänit­tääkin yhdellä otolla”, Hynninen täydentää.

Tähtiporttia kutsutaan edelleen markkinointimateriaalissa superbändiksi, koska sen jäsenillä on Tähtiportin olemassaolon rinnalla muutakin musiikillista uraa. Kolmannen levyn kohdalla määritelmä sen perinteisessä merkityksessä alkaa tuntua hieman turhalta.

”Käsitys siitä, että ’superbändi’ tekee vain yhden levyn, on lähtöisin jostain 80-luvulta, kun jotkut random-kokoonpanot tekivät yhden tai kaksi levyä, joista toinen oli jo niin vaivaannuttava, että se jäi siihen”, Viljakainen huomauttaa.

”Kyllä ajatus on, että tehdään niin pitkään, kun joku meitä vaan julkaisee”, Larjosto sanoo.

Keskustelu superbändin käsitteestä saa haastattelutilanteessa lopulta aikaan hyvin kiivaan väittelyn siitä, miten usein Tähtiportin pitäisi julkaista levyjä. Häkkinen puhuu voimakkaasti sen puolesta, että nykyinen tahti, uusi levy aina keväisin, on hyvä, Hynninen taas ei ole ehdotuksesta yhtään innoissaan.

Lehteen voi sentään jo kirjoittaa, että neljäs levy on tekeillä. Työnimellä Abiristeily kulkeva kokonaisuus haaveillaan tehtäväksi tuplavinyylinä. Tekstejä ja riffejäkin on valmiina, mutta tekoprosessin metodi pidetään toistaiseksi salassa.

”Ehkä voi sanoa niin, että Tähtiportti jättää Abiristeilyllä lapsuuden ja siirtyy aikuisuuden maailmaan. Siitä se nimikin tulee”, Häkkinen paljastaa.

”Haaveena tietysti on, että sitten kun se ilmestyy, me päästäisiin jollekin abiristeilylle esiintymään”, Hynninen heittää.

”Abiristeilyllähän jokainen urpo luulee, että nyt jotain tapahtuu. Mutta mitään ei tapahdu.”

Tähtiportti: Superdepressio (Svart Records)

Julkaisupäivä 21.4.

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä kirja:

Louserit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *