pinkkiraha_kuvitus_valmis_2

Hyvän mielen homohypetys ei riitä

Monet yritykset ovat ottaneet sateenkaaret osaksi markkinointiaan. Kaunis ihmisoikeusele ei ole täysin ongelmanton.

Teksti Heli Yli-Räsänen Kuva Annika Pitkänen

Tämä on avoin kirje kaikille niille yrityksille, jotka tänä vuonna nostivat Helsinki ­Priden aikaan sateenkaarisymbolin mainontaansa. Ihan kiva, että niin teitte, sillä tässä maassa on varmasti ihmisiä, jotka vihaavat queer-väkeä mutta tykkäävät teidän firmastanne. He eivät voi hyväksyä toista ihmistä tasavertaiseksi ihan vain ihmisyyden takia, joten ehkä he tarvitsevat teidän brändinne kertomaan, että homot ovat ok. Kiitti siitä.

Mutta jos ajattelitte olevanne rohkeita, niin ette te sitä ole. 

Etenkin tänä vuonna, kun sukupuolineutraali avioliittolaki astui voimaan, ei ole bisnekseltä enää mitenkään rohkeaa olla sen puolella. On helppoa kannattaa sitä, minkä lakikin jo allekirjoittaa. Missä helvetissä olitte värittämässä logoonne sateenkaariraitoja silloin, kun me seksuaalivähemmistöjen edustajat ja liittolaisemme taistelimme ihmisoikeuksiemme puolesta? Pelottiko, että asiakkaat katoavat?

Nyt teidän sateenkaariliputuksenne tuntuu lähinnä meidän identiteeteillämme ratsastamiselta. Ja minkä takia? Rahan.

Pride-hype myy, ja ne rahat menevät teidän firmallenne. Brändinne sateenkaaripesun voisi ymmärtää, jos tukisitte Pridea tai queer-oikeuksia ajavia järjestöjä rahallisesti. Onko käynyt mielessä, että se konkretisoisi tukenne ihmisoikeuksille?

Jos nyt siellä firmassa omatunto alkaa kolkuttaa – mikä kertoisi terveestä omatunnosta – niin ei hätää, vielä tänä vuonnakin ehtii sponsoroimaan pienempiä Pride-tapahtumia Suomessa. Ja Helsinki Pride tulee taas vuonna 2018.

Antakaa ensi vuonna Helsinki Pridessa tukenne konkreettisesti niin, että fyrkat eivät valu vain teille. Se tuotto haisee ilmaisen työvoiman ja vähemmistöjen identiteettien hyväksi­käytöltä.

Jos vuonna 2018 haluaa todella olla rohkea, niin nostakaa transoikeudet mainontanne kes­kiöön, maalailkaa pinkki-valko-baby­blue-lipun värit logoihinne. Transsukupuolisten oikeudet kun ovat yhä edelleen perseellään Suomessa, ja nyt me queer-väki taistelemme niiden puolesta.

Tiesittekö, että Suomen translaki ei vastaa YK:n tai EU:n vaatimuksia? Se rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia muun muassa pakottamalla juridisen sukupuolen vahvistamisen edellytyksenä luopumaan lisääntymiskyvystä. Toisin sanoen vuonna 2017 Suomessa yhä pakkosteriloidaan ihmisiä. 

Lisäksi transihmiset joutuvat käymään nöyryyttäviä ja kohtuuttoman pitkiä psykologisia ja lääketieteellisiä arviointiprosesseja saadakseen diagnoosin transsukupuolisuudesta.

Näettehän ristiriidan siinä, että cis-nainen saa pienentää tai suurentaa rintojaan ilman psykiatrin lausuntoa, mutta jos transmies haluaa rinnoistaan eroon, niin hänen mielenterveytensä on kyseenalaistettava. Tällaisen kohtelun takia moni transsukupuolinen päätyy itsemurhaan. 

Jos teitä todella kiinnostaa näyttää, että yrityksenne on rohkea ja ylpeä ihmisoikeuksien kannattaja, olkaa transoikeuksien puolella mainonnassanne, antakaa rahat transjärjestöille ja tukekaa Prideä konkreettisesti ryhtymällä yhteistyökumppaniksi. Olkaa oikeasti rohkeita älkääkä pelokkaita hyväksikäyttäjiä.

Muuten voitte pitää sateenkaaritunkkinne, me emme ole teidän rahasamponne vaan ihmisiä vailla tasavertaisia oikeuksia.

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä kirja:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *