big_fimage.jpg

850 000 euroa – eikä siinä vielä kaikki

Teksti Mikko Sauli

Ohittaako Helsingin kaupunki hankintalain pilkkomalla ostopalveluja?

Kohutun MTV Push ­Helsinki -tapahtuman takaa paljastuu kaupungin ostopalveluvyyhti, jossa liikutaan hankintalain harmaalla alueella.

Voiman tietojen mukaan tapahtuman ja siihen liittyvän MTV Europe Music Awards -yhteistyön hoitanut alihankkija on sopinut kaupungin kanssa vuosien 2012–2014 aikana yhteensä yli 90  000 euron laskutuksesta, kun julkisten hankintojen kilpailutusraja on 30  000 euroa.

MTV Push Helsinki -tapahtuma pääsi syyskuussa otsikoihin täysin muista syistä kuin piti. Runsaasti julkista rahoitusta saaneen tapahtuman näkyvyyttä pidettiin surkeana.

Helsingin kaupungilla palaa MTV Push Helsinki -sopimukseen tänä vuonna enimmillään 425 000 euroa. Lisäksi hankkeeseen on kanavoitu julkista rahaa Opetus- ja kulttuuriministeriöstä sekä Työ- ja elinkeinoministeriöstä tänä vuonna toiset 425 000 euroa. Hankkeelle on siis varattu yhteensä julkista rahaa 850 000 euroa.

Helsingin kaupungin lähettämän kansainvälisen lehdistötiedotteen mukaan osallistuminen MTV Push Helsinki -tapahtuman rahoitukseen on osa kaupungin markkinointistrategiaa, eikä kyse ole vain yksittäisen kulttuuritapahtuman tukemisesta. Kaupunki on perustellut yhteistyötä siten, että tapahtuman tukeminen edesauttaa suuremman MTV European Music Awards -tapahtuman saamista Helsinkiin ja sen myötä lisää kansainvälistä näkyvyyttä.

Helsingin kustannukset eivät kuitenkaan rajoitu vielä 425 000 euroon. MTV Push Helsinki -tapahtumalla on ollut myös kotimainen alihankkija, jolle on maksettu korvauksia jo ennen vuotta 2014. Vaikuttaa myös siltä, että alihankkijan hankkeeseen liittyviä kuluja on pilkottu hankintalain kannalta kyseenalaisesti.

Hankintalaki määrää, että julkisesti rahoitettu hanke tulee kilpailuttaa, kun hankinnan arvo ylittää 30 000 euroa.

MTV Push Helsingin alihankkijana on toiminut Pluto Finland, jonka tiedetään toimineen jo vuosia Helsingin keskeisenä tapahtumajärjestämisen hovihankkijana. Nettisivuillaan Pluto kertoo olleensa järjestämässä kaupungin kanssa muun muassa World Design Capital -teemavuotta 2012, Euroviisuja 2007, Helsingin läsnäoloa Shanghain Expossa 2010.

Jo vuonna 2010 Helsingin Sanomat uutisoi näyttävästi kilpailutuksen ohi ostetuista tapahtumatuotannoista, joita yhdisti sama palveluntoimittaja. Pluto Finland on rinnakkaistoiminimi Sodapop Oy:lle. Jutun mukaan osa Pluto Finlandin/Sodapop Oy:n toteuttamien hankkeiden laskutuksesta ylitti kilpailutusrajan. Kaupunki perusteli poikkeuksellisen menettelyn kiireellä ja sillä, ettei palvelua ollut saatavilla muilta toimittajilta.

Pluton erityisasema vaikuttaa kuitenkin olevan pysyvämpää laatua. Vuonna 2012 Pluto Finland/Sodapop Oy on laskuttanut kaupungilta MTV Push -hankkeeseen ja siihen liittyvään MTV Europe Music Awards (EMA) -tapahtuman hakuprosessiin nivoutuvia palveluitaan yhteensä 18 450 eurolla. Nämä kulut olivat osa EMA:n hakuprosessia. Vuonna 2013 summa nousi jo 41 929 euroon. EMA:n osuus kuluista oli 23 498 euroa ja MTV Push Helsinki -hankkeen 18 431 euroa.

Sodapop on siis laskuttanut MTV-hankkeista Helsingin kaupungilta vuosina 2012–2013 yhteensä 60 379 euroa. Summat selviävät Voiman haltuunsa saamista Sodapop Oy:n kaupungille lähettämistä laskuista.

Vuonna 2014 kaupunki on varannut Sodapopille maksettavaksi MTV Push Helsinki -hankkeen koordinointikuluihin 29 800 määrärahan. Tämä on 200 euroa alle hankintalain kilpailutusrajan. Tänä vuonna EMA:lle ei annettu erillistä rahaa, vaan kaikki MTV-yhteistyön kulut liittyivät Push-tapahtumaan.

Kaikkiaan EMA:n hakemisesta Helsinkiin on vuosina 2012–2013 maksettu alihankkijalle 41 948 euroa, kun taas MTV Push Helsingin puitteissa alihankkijalle on mennyt rahaa 48 231 euroa aikavälillä 2013–2014. Näitä yhteensä yli 90 000 euron arvoisi sopimuksia ei Voiman tietojen mukaan ole kilpailutettu.

Helsingin kaupungin tapahtumapäällikkö Saila Macheren mukaan MTV Push -hankkeen projektipäällikön, Sodapopin osakas ja toimitusjohtaja Mikko Leistin hyvät suhteet MTV:n kanssa ovat olleet avainasemassa sopimuksien solmimisessa.

Voima kysyi Kuntaliitosta, miltä osiin pilkottu, yhden alihankkijan kautta tehty MTV-yhteistyö vaikuttaa hankintalain ja kilpailutusvelvoitteiden näkökulmasta.

Lakimies Jonna Törnroos korostaa, ettei Kuntaliitto ole varsinaisesti riippumaton taho kommentoimaan asiaa, sillä Helsinki on yksi sen jäsenistä. Nähtyään tässä jutussa esitetyn yhteenvedon Helsingin kaupungin MTV-yhteistyön rahoituskiemuroista hän vastasi Voimalle sähköpostitse näin:

Hankintayksikkö voi itse harkita, millaisina kokonaisuuksina se hankkii palvelut, tavarat tai urakat. Hankintalainsäädännön lähtökohtana on, että hankinta suoritetaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisina ja luontevina kokonaisuuksina. Tässä hankintayksiköllä on varsin laaja harkintavalta. Ainoastaan kynnysarvojen alle pääsemiseksi ilman mitään objektiivisesti perusteltavissa olevaa syytä tehtyä keinotekoista jakamista voidaan pitää hankintalain vastaisena.

Törnroos nosti esiin myös mahdollisuuden käyttää puitejärjestelyä. Sitä käytetään usein sellaisissa tapauksissa, joissa normaali kilpailutus on liian raskas tai epätarkoituksenmukaista. Tällainen sopimus voidaan kilpailuttaa eri palveluntarjoajien kanssa.

Voima kysyi MTV-yhteistyötä kaupungin puolesta koordinoineelta Saila Macherelta, MTV Push -projektipäällikkö Mikko Leistiltä ja kaupunginjohtaja Jussi Pajuselta, onko MTV-yhteistyössä isompi hanke pilkottu osiin sopimattomalla tavalla. Kaikki kolme katsovat, että vaikka Push ja EMA ovat muodollisesti erillisiä hankkeita, ne liittyvät silti toisiinsa.

”Ymmärrän, että on kaksi näkökulmaa, kaupungin näkökulma ja yhteistyökumppanin näkökulma. Kaupungin tavoite on EMA, jonka kautta on päädytty tekemään myös Push”, Pajunen kertoo.

Hankkeiden tulevaisuutta koskien kaikki kolme haluavat odottaa kapungin omia selvityksiä, joita on MTV Push Helsinki -tapahtuman lisäksi vireillä myös Pluto Finland/Sodapopin palveluntarjoaja-asemaa koskien.

Kukaan ei myöskään suostu arvioimaan kuinka Helsingin EMA-haaveiden käy, jos MTV Push Helsinki -yhteistyö nousseen skandaalin vuoksi kaatuu ensi vuoden osalta. Selvitykset valmistuvat kaupunginhallituksen käsittelyyn tämän vuoden puolella ja niiden pohjalta tehdään päätökset hankkeen jatkosta.

”EMA on tapahtumana houkuttelevan tuntuinen, mutta kyse on lopulta sopimusehdoista, jotka neuvotellaan”, summaa Pajunen.

Poliitikot penseinä MTV-jatkolle

Helsingin kaupunginhallituksen jäsenen Osku Pajamäen (sd) mukaan vaikuttaa siltä, että MTV-hankkeiden rahoituspäätökset on pilkottu hankintalain kiertämiseksi, vaikka kaupungin oikeuspalvelu ei pitänytkään päätöksiä ongelmallisina.

Pajamäki kertoo, ettei alun perin ollut innostunut sen paremmin MTV Pushista kuin EMA:stakaan.

”Jos se minusta on kiinni, Push ei saa jatkoa. Jos Push ei saa jatkoa, niin EMA:kaan ei tule. Koko konsepti on vanhanaikainen ja toivoisin, että jos ne tuodaan päätöksentekoon, katsottaisiin myös vaihtoehtoja: esimerkiksi tukea Helsingin tapahtumille isojen kansainvälisten brändien sijaan”, Pajamäki linjaa.

Pajamäki näkee, että Helsingin kansainvälisessä brändiyhteistyössä on niin MTV:n kuin vaikkapa Guggenheiminkin osalta kysymys lopulta huonosta itsetunnosta.

MTV Push -hanketta alun perin kannattanut ja EMA:sta edelleen kiinnostunut kaupunginhallituksen jäsen Hannu Oskala (vihr) suhtautuu MTV-hankkeen jatkoon hyvin epäillen.

”Jos se jatkuu, niin kyllä siihen on saatava todella paljon konkreettisemmat ja selkeämmät speksit. Luulin itse budjetin perusteella, että tästä tulee iso Senaatintori-kaliiberin tapahtuma. Samanlaisena tämä ei tule jatkumaan”, Oskala tiivistää.

Hän on Pajamäen kanssa samoilla linjoilla siitä, että Push-yhteistyön hautaaminen tarkoittaa käytännössä myös EMA-haaveiden pirstoutumista. Oskala ei halua tässä vaiheessa kommentoida, olivatko rahoituspäätökset hankintalain vastaisia, sillä kaupunginhallitus on tilannut asiasta selvityksen, ja työ on yhä kesken.

Voima ei tavoittanut Helsingin kaupunginhallituksen Laura Rissasta (kok) ja Lasse Männistöä (kok) kommentoimaan asiaa ennen lehden painoon menoa.

Mikä MTV Push Helsinki?

MTV Pushin tiedote esittelee tapahtuman näin: MTV Push Helsinki on kolmipäiväinen musiikkia, muotia ja lahjakkuuksia esittelevä tapahtuma, jonka järjestää kansainvälinen MTV nuorisokulttuuribrändi yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. MTV on Helsingissä kuvaamassa tapahtumaa: konsertista ja kaupunkitapahtumista koostettava MTV Push Helsinki Special ohjelma esitetään lokakuussa MTV:n kansainvälisillä kanavilla ympäri maailmaa ja se tavoittaa yli 500 miljoonaa kotitaloutta.

Toimittaja Nalle Österman kysyi paljon jaetussa blogitekstissään 12.9.2014, onko MTV Push huikea investointi vai vuosikymmenen puhallus. Hän kiinnitti huomiota muun muassa siihen, että MTV Pushin Facebook-sivulla oli tuossa vaiheessa vain 65 tykkääjää. MTV Pushin päätapahtuma Circus-yökerhossa keräsi järjestäjien mukaan keräsi vain noin 950 hengen yleisön.

Stara.fi-sivusto selvitti esimerkiksi, että MTV Push -tapahtuman budjetissa on laskettu esiitymislavan, äänentoiston, valojen ja videoscreenien kokonaishinnaksi 125.000 euroa. Staran haastattelemien tapahtumajärjestäjien mukaan summalla saisi esimerkiksi Ruisrockin päälavan äänentoistoineen, valoineen ja videoscreeneineen kolmen päivän ajaksi. Helsingissä ei kuitenkaan nähty varsinaista esiintymislavaa lainkaan.

Kommentoi Facebookissa
Seurakuntavaalit 2018
Helsinki liikkuu