Kirjoittanut Kimmo Jylhämö

Sinun jälkesi on polku

Lukuaika: 2 minuuttia

Sinun jälkesi on polku

Ei opiskelun päämäärää tarvitse aina tietää ennakkoon, muistuttaa yliopistoväki.

”Yliopisto kuolisi, jos joku määrittelisi, mitä yliopisto on ja mitä sen on tehtävä. Yliopiston kuuluu ihmetellä itseään. Yliopisto on monta. Tule tekemään yliopistoa!” kehottaa Tampereen yliopistolla järjestettävä keskustelutilaisuuksien sarja.

Ensimmäisen luennon teesinä tammikuussa oli se, että yliopistot ovat pinteessä. Ne eivät ole valinneet pinteessä olemistaan itse, julistivat Tere Vadén ja Antti Salminen.

Yliopistojen tilanteen voi tosin nähdä positiivisestikin.

”Samalla kun Suomessa haaveillaan lukukausimaksujen keräämisestä opiskelijoilta, yliopistojen ulkopuolisessa maailmassa eletään jo informaationiukkuuden jälkeistä aikaa”, kertoo maaliskuussa teesinsä esittävä kasvatustieteen professori Juha Suoranta.

”Tämä tarkoittaa sitä, että informaatio on vapaata, halpaa ja sen käsittelyyn tarkoitettu teknologia yhä halvempaa tai ilmaista”, selittää Suoranta.

”Jos jokainen voi oppia yksin ja erityisesti yhdessä joko netissä tai muualla, mistä silloin yliopistoissa maksetaan ja mikä niissä maksaa?”

Maaliskuun alussa lopussa teesinä on tasa-arvo oppimisen lähtökohtana. Teesissä ei oikeastaan ole mitään kovin ihmeellistä.

”Jokapäiväisessä maailmassa ihmiset, jotka eroavat minusta kieleltään, vaatetukseltaan, kasvatuksessaan ovat yhtä kaikki olemassa niin kuin minäkin, voin vaihtaa ajatuksia ja tietoja heidän kanssaan, voimme olla saman- tai erimielisiä, mutta vain sillä edellytyksellä että kuulumme samaan maailmaan”, Suoranta lainaa ranskalainen filosofi Badioun sanoja.

”Tasa-arvo oppimisen lähtökohtana ei ole outo asia edes kasvatuksen ’teorialle’, käytännöistä puhumattakaan”, jatkaa Suoranta viitaten pohjoismaisen vapaan sivistystyön opintokerhoihin, lukupiireihin Meksikon Chiapasissa, Venezuelan mission Robinsoniin ja Brasilian lukutaitokampanjoihin.

Jos tasa-arvo on oppimisen lähtökohta niin mikä on sen päämäärä? Mitä humanismi opettaa?

”Minusta vaikuttaa tärkeältä olla jossain määrin huoleton oppimisen lopputulokseen nähden, ja aloittaa se, matkanteko, yhdessä kulkien”, Suoranta fiilistelee ja lainaa espanjalaisen runoilijan Antonio Machadon sanoja:

”Kulkija, sinun jälkesi ovat polku, ei ole muuta. Kulkija, ei ole tietä, se syntyy kulkien.”

15.3. Lauri Lahikainen, Jukka Peltokoski & Kirsti Lempiäinen: Yliopisto on tehdas

29.3. Susanna Lindberg & Juha Suoranta: Tasa-arvo on oppimisen lähtökohta

Luennot Tampereen yliopistolla tiistaisin klo 16–18 Paavo Koli -salissa (Pinni A).

Kimmo Jylhämö